Alicja Hohermann była malarką, ktorej twórczość miała osobisty charakter na tle ekspresyjnokolorystycznego „stylu” Szkoły Paryskiej. Malowała najczęściej postaci kobiece ubrane w nowoczesne stroje z epoki, a także kompozycje rodzajowe o tematyce religijnej. Forma artystyczna jej obrazów zdradzała wpływy nowej figuracji, która pojawiła się w Europie po I wojnie światowej, lecz także kierunków awangardowych. Jej pełne wdzięku formy malarskie zdradzają inspirację płynnością kształtów syntetycznego kubizmu drugiej dekady XX stulecia, a stylizacja jej prac bliska jest płótnom Eugeniusza Zaka. Prezentowana „Dziewczynka z woalem” to urokliwy przykład pełni stylu malarstwa Hohermann. Modelka z ukosa patrzy na widza melancholijnym wzorkiem. Jej ręce krzyżują się na wysokości piersi, a biała, przejrzysta tkanina spowija głowę i jasne włosy. Malarka użyła wyrafinowanego połączenia zieleni, rożu i bieli. Krytyk Waldemar George pisał o obrazach Hohermann przedstawiających młode kobiety: „Alicja Hohermann z Warszawy (…) malowała subtelne sceny ukazujące życie rodzinne. Jej portrety młodych dziewczyn świadczą o wybitnie kobiecym temperamencie artystki jako kolorystki, artystki obdarzonej wyczuciem stylu i umiejętnością wykonania eleganckiego projektu” (cyt. za: Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900-1939, Warszawa 2008, s. 169).

Studiowała prawdopodobnie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. W 1925 roku wystawiała swoje prace w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie. Około 1921 roku wyjechała do Paryża, gdzie uczestniczyła w wystawach w Salonie Niezależnych i Jesiennym oraz Salon des Tuilleries (w latach 1926 - 1937). Wystawiała także w Londynie i Nowym Jorku. Malowała portrety, kompozycje figuralne, postacie przebrane w "kostiumy dekoracyjne", często o wyraźnych wpływach kubizmu. Zginęła w obozie w Treblince, gdzie została przewieziona po schwytaniu w Marsylii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

25
Alicja HOHERMANN (1902 Warszawa - ok. 1943 obóz w Treblince)

Dziewczynka z woalem, 1943 r.

gwasz/papier, 33 x 24 cm
sygnowany i datowany p.g.: 'Alice Hohermann 1943.'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Alicja Hohermann była malarką, ktorej twórczość miała osobisty charakter na tle ekspresyjnokolorystycznego „stylu” Szkoły Paryskiej. Malowała najczęściej postaci kobiece ubrane w nowoczesne stroje z epoki, a także kompozycje rodzajowe o tematyce religijnej. Forma artystyczna jej obrazów zdradzała wpływy nowej figuracji, która pojawiła się w Europie po I wojnie światowej, lecz także kierunków awangardowych. Jej pełne wdzięku formy malarskie zdradzają inspirację płynnością kształtów syntetycznego kubizmu drugiej dekady XX stulecia, a stylizacja jej prac bliska jest płótnom Eugeniusza Zaka. Prezentowana „Dziewczynka z woalem” to urokliwy przykład pełni stylu malarstwa Hohermann. Modelka z ukosa patrzy na widza melancholijnym wzorkiem. Jej ręce krzyżują się na wysokości piersi, a biała, przejrzysta tkanina spowija głowę i jasne włosy. Malarka użyła wyrafinowanego połączenia zieleni, rożu i bieli. Krytyk Waldemar George pisał o obrazach Hohermann przedstawiających młode kobiety: „Alicja Hohermann z Warszawy (…) malowała subtelne sceny ukazujące życie rodzinne. Jej portrety młodych dziewczyn świadczą o wybitnie kobiecym temperamencie artystki jako kolorystki, artystki obdarzonej wyczuciem stylu i umiejętnością wykonania eleganckiego projektu” (cyt. za: Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900-1939, Warszawa 2008, s. 169).

Studiowała prawdopodobnie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. W 1925 roku wystawiała swoje prace w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie. Około 1921 roku wyjechała do Paryża, gdzie uczestniczyła w wystawach w Salonie Niezależnych i Jesiennym oraz Salon des Tuilleries (w latach 1926 - 1937). Wystawiała także w Londynie i Nowym Jorku. Malowała portrety, kompozycje figuralne, postacie przebrane w "kostiumy dekoracyjne", często o wyraźnych wpływach kubizmu. Zginęła w obozie w Treblince, gdzie została przewieziona po schwytaniu w Marsylii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.