Alicja Hohermann była malarką, ktorej twórczość miała osobisty charakter na tle ekspresyjnokolorystycznego „stylu” Szkoły Paryskiej. Malowała najczęściej postaci kobiece ubrane w nowoczesne stroje z epoki, a także kompozycje rodzajowe o tematyce religijnej. Forma artystyczna jej obrazów zdradzała wpływy nowej figuracji, która pojawiła się w Europie po I wojnie światowej, lecz także kierunków awangardowych. Jej pełne wdzięku formy malarskie zdradzają inspirację płynnością kształtów syntetycznego kubizmu drugiej dekady XX stulecia, a stylizacja jej prac bliska jest płótnom Eugeniusza Zaka. Prezentowana „Dziewczynka z woalem” to urokliwy przykład pełni stylu malarstwa Hohermann. Modelka z ukosa patrzy na widza melancholijnym wzorkiem. Jej ręce krzyżują się na wysokości piersi, a biała, przejrzysta tkanina spowija głowę i jasne włosy. Malarka użyła wyrafinowanego połączenia zieleni, rożu i bieli. Krytyk Waldemar George pisał o obrazach Hohermann przedstawiających młode kobiety: „Alicja Hohermann z Warszawy (…) malowała subtelne sceny ukazujące życie rodzinne. Jej portrety młodych dziewczyn świadczą o wybitnie kobiecym temperamencie artystki jako kolorystki, artystki obdarzonej wyczuciem stylu i umiejętnością wykonania eleganckiego projektu” (cyt. za: Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900-1939, Warszawa 2008, s. 169).

Studiowała prawdopodobnie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. W 1925 roku wystawiała swoje prace w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie. Około 1921 roku wyjechała do Paryża, gdzie uczestniczyła w wystawach w Salonie Niezależnych i Jesiennym oraz Salon des Tuilleries (w latach 1926 - 1937). Wystawiała także w Londynie i Nowym Jorku. Malowała portrety, kompozycje figuralne, postacie przebrane w "kostiumy dekoracyjne", często o wyraźnych wpływach kubizmu. Zginęła w obozie w Treblince, gdzie została przewieziona po schwytaniu w Marsylii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

25
Alicja HOHERMANN (1902 Warszawa - ok. 1943 obóz w Treblince)

Dziewczynka z woalem, 1943 r.

gwasz/papier, 33 x 24 cm
sygnowany i datowany p.g.: 'Alice Hohermann 1943.'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Prace na Papierze: Sztuka Dawna

14.02.2019

19:00

Sprzedane 7 000 zł (8 260 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 8 500 - 11 000 zł

Alicja Hohermann była malarką, ktorej twórczość miała osobisty charakter na tle ekspresyjnokolorystycznego „stylu” Szkoły Paryskiej. Malowała najczęściej postaci kobiece ubrane w nowoczesne stroje z epoki, a także kompozycje rodzajowe o tematyce religijnej. Forma artystyczna jej obrazów zdradzała wpływy nowej figuracji, która pojawiła się w Europie po I wojnie światowej, lecz także kierunków awangardowych. Jej pełne wdzięku formy malarskie zdradzają inspirację płynnością kształtów syntetycznego kubizmu drugiej dekady XX stulecia, a stylizacja jej prac bliska jest płótnom Eugeniusza Zaka. Prezentowana „Dziewczynka z woalem” to urokliwy przykład pełni stylu malarstwa Hohermann. Modelka z ukosa patrzy na widza melancholijnym wzorkiem. Jej ręce krzyżują się na wysokości piersi, a biała, przejrzysta tkanina spowija głowę i jasne włosy. Malarka użyła wyrafinowanego połączenia zieleni, rożu i bieli. Krytyk Waldemar George pisał o obrazach Hohermann przedstawiających młode kobiety: „Alicja Hohermann z Warszawy (…) malowała subtelne sceny ukazujące życie rodzinne. Jej portrety młodych dziewczyn świadczą o wybitnie kobiecym temperamencie artystki jako kolorystki, artystki obdarzonej wyczuciem stylu i umiejętnością wykonania eleganckiego projektu” (cyt. za: Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900-1939, Warszawa 2008, s. 169).

Studiowała prawdopodobnie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. W 1925 roku wystawiała swoje prace w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie. Około 1921 roku wyjechała do Paryża, gdzie uczestniczyła w wystawach w Salonie Niezależnych i Jesiennym oraz Salon des Tuilleries (w latach 1926 - 1937). Wystawiała także w Londynie i Nowym Jorku. Malowała portrety, kompozycje figuralne, postacie przebrane w "kostiumy dekoracyjne", często o wyraźnych wpływach kubizmu. Zginęła w obozie w Treblince, gdzie została przewieziona po schwytaniu w Marsylii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.