POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- kolekcja prywatna, Polska

Prezentowana praca należy do serii poetycznych martwych natur powstałych w dojrzałym okresie twórczości Zygmunta Menkesa. Zarówno w amerykańskim, jak i wcześniejszym paryskim okresie twórczości, Menkes najchętniej malował wyciszone martwe natury. Obrana przez artystę tematyka wiązała się z początkowym niezrozumieniem polskiej krytyki artystycznej, która doszła do wniosku, iż artysta reprezentuje "prąd radykalny" i - co gorsza - w swoich martwych naturach "wpada w prawdziwą anarchię kolorytu o płynności rozżarzonej i upajającej". Dla kolejnych pokoleń krytyki i historii sztuki (z Władysławą Jaworską na czele) wysoki poziom obrazów i ich pozycja w dorobku autora były już bezdyskusyjne. Jaworska pisała: "kocha materię. Linią, kolorem, światłem wydobywa jej soczystość, sensualność. To służy mu do wyrażenia zachwytu dla natury, w którą jest ciągle wsłuchany (...). Tęsknota i nigdy nienasycony niepokój, szukanie coraz głębszych pokładów psychicznych i biologicznych tchną z każdego dzieła. Każdy przedmiot, na pozór codzienny, zwyczajny, żyje samodzielnym życiem. Martwa natura nigdy nie jest martwa, ma swoje utajone, ciche życie".
Artysta, po przybyciu do Stanów Zjednoczonych w 1935 roku, osiedlił się w Riverdale w Nowym Jorku, gdzie prowadził pracownię. Jej przestrzeń stała się dlań głównym miejscem eksperymentu malarskiego – to właśnie tam od lat 40. XX stulecia powstawały coraz bardziej syntetyczne, jakby kaligraficzne obrazy kwiatów i kobiet. Wskazane typy dzieł licowały z ekspresyjną twórczością artystów szkoły nowojorskiej lat 40. i 50., lecz wyrastały z malarstwa międzywojennego koloryzmu École de Paris.

Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

040
Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) MENKES (1896 Lwów -1986 Riverdale)

Martwa natura z owocami, po 1935 r.

olej/płótno, 50 x 43 cm
sygnowany p.d.: ‘Menkes’

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- kolekcja prywatna, Polska

Prezentowana praca należy do serii poetycznych martwych natur powstałych w dojrzałym okresie twórczości Zygmunta Menkesa. Zarówno w amerykańskim, jak i wcześniejszym paryskim okresie twórczości, Menkes najchętniej malował wyciszone martwe natury. Obrana przez artystę tematyka wiązała się z początkowym niezrozumieniem polskiej krytyki artystycznej, która doszła do wniosku, iż artysta reprezentuje "prąd radykalny" i - co gorsza - w swoich martwych naturach "wpada w prawdziwą anarchię kolorytu o płynności rozżarzonej i upajającej". Dla kolejnych pokoleń krytyki i historii sztuki (z Władysławą Jaworską na czele) wysoki poziom obrazów i ich pozycja w dorobku autora były już bezdyskusyjne. Jaworska pisała: "kocha materię. Linią, kolorem, światłem wydobywa jej soczystość, sensualność. To służy mu do wyrażenia zachwytu dla natury, w którą jest ciągle wsłuchany (...). Tęsknota i nigdy nienasycony niepokój, szukanie coraz głębszych pokładów psychicznych i biologicznych tchną z każdego dzieła. Każdy przedmiot, na pozór codzienny, zwyczajny, żyje samodzielnym życiem. Martwa natura nigdy nie jest martwa, ma swoje utajone, ciche życie".
Artysta, po przybyciu do Stanów Zjednoczonych w 1935 roku, osiedlił się w Riverdale w Nowym Jorku, gdzie prowadził pracownię. Jej przestrzeń stała się dlań głównym miejscem eksperymentu malarskiego – to właśnie tam od lat 40. XX stulecia powstawały coraz bardziej syntetyczne, jakby kaligraficzne obrazy kwiatów i kobiet. Wskazane typy dzieł licowały z ekspresyjną twórczością artystów szkoły nowojorskiej lat 40. i 50., lecz wyrastały z malarstwa międzywojennego koloryzmu École de Paris.

Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.