POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Kraków (zakup od rodziny artysty)

Cezurą stylistyczną dla malarskich prac Rafała Malczewskiego był schyłek lat 20. XX w. Wówczas miejski sztafaż schodzi na dalszy plan, ustępując miejsca „czystemu krajobrazowi” zbudowanemu z syntetycznych, utrzymanych w jasnej tonacji form. Od tej pory głównym bohaterem prac autora „Pępka świata” stał się przede wszystkim pejzaż górski. Sam malarz, będąc pod wpływem potęgi gór pisał: „Jak dotąd, jeszcze nigdy same góry, ich wnętrze nie znalazło się w mojej olejnej kompozycji. Świat leżący u ich stop, którego jestem bacznym i czujnym obserwatorem, daje mi setki podniet”. Jednak technika akwareli poprzez plenerową dostępność, niemożliwość korekty i techniczną lekkość doskonale odpowiadała górskiemu entuzjaście przy malowaniu z natury. Nie syntetyzując formy, w szybki, lecz trafny sposób Malczewski oddawał piękno malowanych pejzaży. Malczewski dla nowej formuły malarstwa obrał charakterystyczny punkt perspektywy z lotu ptaka, potęgując przy tym nierealność scenerii. Powyższy zabieg kompozycyjny pozwala również na odtworzenie niesamowitych efektów świetlnych rozpościerających się w górskich dolinach. Prezentowana praca pochodzi z kanadyjskiego okresu artysty w najlepszy sposób pokazuje, że Malczewski przez cały okres swojej twórczości został „poetą gór”.

Warsztatu malarskiego uczył go ojciec Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 roku mieszkał w Zakopanem, w wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata". Był członkiem Towarzystwa "Sztuka Podhalańska", a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, przestrzennych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 roku zamieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

44
Rafał MALCZEWSKI (1892-1965)

Pejzaż kanadyjski, po 1943 r.

akwarela/papier, 37,5 x 54,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany l.d.: 'R. Malczewski'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Kraków (zakup od rodziny artysty)

Cezurą stylistyczną dla malarskich prac Rafała Malczewskiego był schyłek lat 20. XX w. Wówczas miejski sztafaż schodzi na dalszy plan, ustępując miejsca „czystemu krajobrazowi” zbudowanemu z syntetycznych, utrzymanych w jasnej tonacji form. Od tej pory głównym bohaterem prac autora „Pępka świata” stał się przede wszystkim pejzaż górski. Sam malarz, będąc pod wpływem potęgi gór pisał: „Jak dotąd, jeszcze nigdy same góry, ich wnętrze nie znalazło się w mojej olejnej kompozycji. Świat leżący u ich stop, którego jestem bacznym i czujnym obserwatorem, daje mi setki podniet”. Jednak technika akwareli poprzez plenerową dostępność, niemożliwość korekty i techniczną lekkość doskonale odpowiadała górskiemu entuzjaście przy malowaniu z natury. Nie syntetyzując formy, w szybki, lecz trafny sposób Malczewski oddawał piękno malowanych pejzaży. Malczewski dla nowej formuły malarstwa obrał charakterystyczny punkt perspektywy z lotu ptaka, potęgując przy tym nierealność scenerii. Powyższy zabieg kompozycyjny pozwala również na odtworzenie niesamowitych efektów świetlnych rozpościerających się w górskich dolinach. Prezentowana praca pochodzi z kanadyjskiego okresu artysty w najlepszy sposób pokazuje, że Malczewski przez cały okres swojej twórczości został „poetą gór”.

Warsztatu malarskiego uczył go ojciec Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 roku mieszkał w Zakopanem, w wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata". Był członkiem Towarzystwa "Sztuka Podhalańska", a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, przestrzennych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 roku zamieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.