na odwrociu nalepki galeryjne i muzealne

POCHODZENIE:
- spuścizna po artyście

WYSTAWIANY:
- Piękno do mnie przyszło... Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905 - 1912, Muzeum Pałac w Wilanowie, czerwiec 2007
- Ślady na papierze. Arcydzieła pasteli, Europejski Festiwal Pasteli, Małopolska, VI Biennale Pasteli - Nowy Sącz 2013

LITERATURA:
- Piękno do mnie przyszło...Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905 - 1912, katalog wystawy, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2007, s. 51 (il.)
- porównaj: Ten Krakowski Japończyk... Inspiracje sztuką japońską w twórczości Wojciecha Weissa, Kraków 2008, s.102
- Ślady na papierze. Arcydzieła pasteli. Wyczółkowski, Wyspiański, Weiss, Witkacy, Nowy Sącz 2013, s. 68 (il.)

„Studia roślin i ulotnych stanów krajobrazu, towarzyszące modernistycznej twórczości Weissa, osiągają swe apogeum po roku 1905. Wiąże się to z zakupem domu wraz ze starym sadem w Kalwarii Zebrzydowskiej. Artysta, chociaż nadal na stale mieszka w Krakowie, może teraz pozwolić sobie na długie pobyty na wsi i tam rozkoszować się pięknem otaczającej przyrody, cieszyć się jej bezpośrednią bliskością, obserwować co dnia rozchylające się kielichy kwiatów i uginające się pod ciężarem owoców konary starych jabłoni. Coraz częściej sięga do pastel i na dużych formatach szarego lub białego papieru tworzy wizerunki pnącej winorośli, wysmukłych malw, krzaku róży o delikatnych płatkach czy studia ogrodowych grządek. Uderza w nich sugestywne oddanie nie tylko kształtu kwiatów i listków, ale także wewnętrznej struktury, sity wzrostu, pąków, owoców i nasion. Zindywidualizowane sylwetki słoneczników Weissa przypominają pełnej magicznej mocy rośliny z cudownego ogrodu Octave’a Mirbeau.
’W przerwach miedzy potokami róż (...). obracały się ogromne słoneczniki, jedne żółte, podobne do swawolnych gwiazd, inne z zielonymi środkami i długimi rozwidlonymi płatkami, podobne do mistycznych ptaków, którym w złości wyrastały grzebienie. (...) Wielkie słoneczniki patrzyły na nas zielonymi oczami podobne do idoli w złotych maskach. Słychać było szum kwiatów i brzęczenie owadów’.
Liczna seria słoneczników nie ogranicza się jedynie do dużych formatów pasteli, towarzyszą im ekspresyjne rysunki węglem oraz akwarele. Rośliny są ukazane w różnych etapach wegetacji, począwszy od pąków i kwiatów, poprzez dojrzałe tarcze uginające się pod ciężarem dojrzewających ziaren, aż po pełne melancholijnego smutku obumierające łodygi”. (cyt. za Ten Krakowski Japończyk… Inspiracje sztuką japońską w twórczości Wojciecha Weissa, red. Anna Król, Kraków 2008, s. 100)


Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890-99. Nagrodą za ukończenie szkoły - obok złotego medalu - było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

08
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Słoneczniki i jabłonie

pastel/papier, 90,2 x 62,4 cm

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Prace na Papierze: Sztuka Dawna

14.02.2019

19:00

Sprzedane 28 000 zł (33 040 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 35 000 - 50 000 zł

na odwrociu nalepki galeryjne i muzealne

POCHODZENIE:
- spuścizna po artyście

WYSTAWIANY:
- Piękno do mnie przyszło... Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905 - 1912, Muzeum Pałac w Wilanowie, czerwiec 2007
- Ślady na papierze. Arcydzieła pasteli, Europejski Festiwal Pasteli, Małopolska, VI Biennale Pasteli - Nowy Sącz 2013

LITERATURA:
- Piękno do mnie przyszło...Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905 - 1912, katalog wystawy, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2007, s. 51 (il.)
- porównaj: Ten Krakowski Japończyk... Inspiracje sztuką japońską w twórczości Wojciecha Weissa, Kraków 2008, s.102
- Ślady na papierze. Arcydzieła pasteli. Wyczółkowski, Wyspiański, Weiss, Witkacy, Nowy Sącz 2013, s. 68 (il.)

„Studia roślin i ulotnych stanów krajobrazu, towarzyszące modernistycznej twórczości Weissa, osiągają swe apogeum po roku 1905. Wiąże się to z zakupem domu wraz ze starym sadem w Kalwarii Zebrzydowskiej. Artysta, chociaż nadal na stale mieszka w Krakowie, może teraz pozwolić sobie na długie pobyty na wsi i tam rozkoszować się pięknem otaczającej przyrody, cieszyć się jej bezpośrednią bliskością, obserwować co dnia rozchylające się kielichy kwiatów i uginające się pod ciężarem owoców konary starych jabłoni. Coraz częściej sięga do pastel i na dużych formatach szarego lub białego papieru tworzy wizerunki pnącej winorośli, wysmukłych malw, krzaku róży o delikatnych płatkach czy studia ogrodowych grządek. Uderza w nich sugestywne oddanie nie tylko kształtu kwiatów i listków, ale także wewnętrznej struktury, sity wzrostu, pąków, owoców i nasion. Zindywidualizowane sylwetki słoneczników Weissa przypominają pełnej magicznej mocy rośliny z cudownego ogrodu Octave’a Mirbeau.
’W przerwach miedzy potokami róż (...). obracały się ogromne słoneczniki, jedne żółte, podobne do swawolnych gwiazd, inne z zielonymi środkami i długimi rozwidlonymi płatkami, podobne do mistycznych ptaków, którym w złości wyrastały grzebienie. (...) Wielkie słoneczniki patrzyły na nas zielonymi oczami podobne do idoli w złotych maskach. Słychać było szum kwiatów i brzęczenie owadów’.
Liczna seria słoneczników nie ogranicza się jedynie do dużych formatów pasteli, towarzyszą im ekspresyjne rysunki węglem oraz akwarele. Rośliny są ukazane w różnych etapach wegetacji, począwszy od pąków i kwiatów, poprzez dojrzałe tarcze uginające się pod ciężarem dojrzewających ziaren, aż po pełne melancholijnego smutku obumierające łodygi”. (cyt. za Ten Krakowski Japończyk… Inspiracje sztuką japońską w twórczości Wojciecha Weissa, red. Anna Król, Kraków 2008, s. 100)


Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890-99. Nagrodą za ukończenie szkoły - obok złotego medalu - było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.